Er zijn voor ieder kind, dat zien we als basis van ons vak. Alle medewerkers werken eraan om ieder kind ondersteuning te bieden in zijn of haar ontwikkeling. Soms is er meer nodig. Dan kan er een beroep gedaan worden op de extra ondersteuningsmogelijkheden.
Ondersteuning en begeleiding
Doelgericht
Binnen de school gaan we uit van leerdoelen opgesteld voor leerlingen passend binnen het reguliere basisonderwijs. Voor het onderwijs in de basisvaardigheden (lezen, taal, schrijven en rekenen) wordt gebruikgemaakt van reguliere methodes die mogelijkheden tot differentiatie bieden. Iedere leerling vindt hierin uitdaging. Naast de oefenprogramma's binnen de methodes is er een breed aanbod aan software dat aangepast kan worden aan de behoefte van iedere individuele leerling.


Aanbod
We volgen en begeleiden de leerlingen systematisch. Zij kunnen werken op het niveau dat bij hen past, waarbij we hen blijven uitdagen. Het onderwijs is onderverdeeld in drie niveaus: basis, verrijkt, verlengd/begeleid. In principe krijgen alle leerlingen dezelfde basisleerstof aangeboden en spelen wij in op de onderwijsbehoeften van de leerlingen in de groep. Leerlingen die moeite hebben met de basisstof krijgen meer leer- of instructietijd in de vorm van verlengde/begeleide instructie binnen de eigen groep. Voor leerlingen die meer kunnen is er extra verrijkende en verdiepende leerstof.
Op onze school hebben we ook leerlingen met een andere moedertaal dan het Nederlands. Deze leerlingen bieden wij extra ondersteuning aan in het verwerven van de Nederlandse taal.
Extra aanbod
Leerlingen die buiten het basisaanbod extra hulp nodig hebben bij het aanleren en oefenen van de leerstof binnen de groep, bieden we ondersteuning op gebied van taalverwerving, lezen, rekenen en het welbevinden.
Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, krijgen opdrachten die zo zijn ontworpen dat ze oefenen met fouten maken, leerstappen plannen en vaardigheden van de executieve functies. Hierbij worden ze aangesproken op de hogere orde denkniveaus.
Beide vormen van begeleiding worden binnen of buiten de groep aangeboden, individueel of in (kleine) groepjes.
Hoogbegaafdheid
Is er meer uitdaging nodig en is er sprake van hoogbegaafdheid dan volgt de leerling een uitdagende leerstofroute (compactprogramma) en is er de mogelijkheid tot plaatsing bij de ATlasgroep.
OVER DE ATLASGROEP
